Az első gyüttment fesztivál

kalonda_logo.JPG

„Te fiam itt nem vagy gyüttment. Te itt egy senki vagy, és majd a te fiad lesz a gyüttment. Az ő fia pedig már lehet valaki.” Nádori Pál, juhász. 

A rendezvény célja: A “gyüttmentek találkozója” a vidéken letelepedni, újra kezdeni vágyó városi fiatalok, és a már vidékre költözött ex-városlakók és vidéki közösségek meghívása Csobánkapusztára egy négynapos, tematikus rendezvényre. Célunk, hogy a rendezvényre érkező vendégek és látogatók megismerjék egymást, összekössük a már vidéken élőket az oda költözni szándékozó városiakkal, és segítsük mindkét célcsoportot céljai elérésében, valamint kapcsolataik, lehetőségeik bővítésében. A város nem élhető a vidékről származó tisztességes élelmiszerek, és más javak nélkül, és a vidékieknek is szükségük van a városok nyújtotta háttérre. Ennek a kapcsolatnak egyensúlyba kell kerülnie a jövőben ahhoz, hogy társadalmunk fenntarthatóbb, és élhetőbb legyen. Ehhez szükséges, hogy a jelenleg elöregedő és kihaló félben lévő falvak, tanyák, puszták ismét lakottak és műveltek legyenek, méghozzá a kor szelleméhez méltó módon, a tájat, termőföldeket rekultiválva, környezettudatos szemlélettel. Fontos kiemelni azokat a kulturális értéket, és tapasztalati tőkét, melyet a vidéken élők őriznek, ápolnak. Kiemelt célunk ezeknek az értékeknek megőrzése, illetve átadása, és ez kizárólag olyan eseményeken, rendezvényeken lehetséges, ahol térben és időben az emberek közösséget alkotva vannak jelen. 

A projekt háttere:

A Vidék elnéptelenedik, sok hasznos tudás, hagyomány, mesterség és technika végleg feledésbe merül. A vidéken őrzött és elvesztett szakmai tudás felélesztése generációk munkája lesz. Bár, a vidéki élet, a kultúra, és a vidéki gasztronómia napról- napra népszerűbb, mégis többen költöznek Budapestre, vagy más városba, mint vidékre, az elnéptelenedő falukba. Tapasztalatunk az, hogy tudás és kapcsolat rendszer hiányában, a fiatalok inkább a könnyebb utat választják, és a városokba költöznek.

A Rendezvény célcsoportja azok a fiatalok, akik család-alapítás előtt, vagy után állnak, és szeretnék jövőjüket egy természetes környezetben, vidéken megkezdeni, Illetve azok, akik egyénileg, vagy közösségekben már megtették ezt, illetve eleve vidéken születtek, és megtanulták értékelni természetes környezetüket. Kiemelt szerepet kapnak a rendezvényen azok a kezdeményezések és már működő közösségek, melyek céljai egyértelműen köthetők a vidéki élethez. Meghívjuk azon kezdeményezések és vállalkozások vezetőit, akik valódi fair-trade kereskedelmi tevékenységet végeznek Budapesten, vagy más városokban, és tevékenységük szorosan összekapcsolódik a vidéki élettel. Tapasztalatunk szerint, a legnagyobb probléma az átállás, azaz a kezdő szellemi és anyagi tőke hiánya, hiszen a szándék önmagában kevés. A rendezvényen lehetőséget biztosítunk a megszerzett tapasztalatok kölcsönös cseréjére, kerekasztal beszélgetésekre, előadásokra, és oktatásra. Rendezvényünk lenne a kapocs ami összefűzi a fenti célcsoportokat.

Lebonyolítás. A rendezvény augusztus 27-30 között kerül megrendezésre, a Nógrád megyei Csobánkapusztán, ahol több nagyszabású, de témájában más természetű rendezvény is került lebonyolításra már az elmúlt években. Célunk 1000-2000 fő közötti látogatószám, a meghívott szervezetek tagjain és előadókon kívül. A rendezvény négy napja az alábbi tematika szerint áll össze:

  • Augusztus 27, Szakmai programok, melyek célja, hogy minden olyan szervezet vagy kezdeményezés teret kapjon, amelyek tevékenysége a vidéki letelepedés, vállalkozás indítás/fejlesztés, közösség építés, eco turizmus, és pályázatok/forrásteremtés témakörében tevékenykedik. Meghívnánk azokat az állami szervezeteket, amelyek tevékenysége releváns a vidékfejlesztéssel, és az oda települni szándékozók, ott élők lehetőségeinek bővítésével.
  • Augusztus 28 Közösségi nap amikor a meghívott vidéki közösségek kapnak bemutatkozáshoz felületet, interaktív módon. Beszélgetések, közös főzés és kertészkedés, közös munka és dialógusok, előadások, valamint az egyének összekapcsolása a már létező szervezetekkel, közösségekkel, kezdeményezésekkel. A városokban működő vásárlói közösségek bemutatkozása is e nap történne. Este közös vacsora, és élőzene.
  • Augusztus 29 Kulturális programok kerülnek megrendezésre, melyek témája a város és vidék kapcsolata. Népművészet, közös alkotói folyamatok és workshoppok, illetve népművészek előadásai. Bemutatjuk azokat a kulturális értékeket, melyek csak vidéken érhetőek el, valamint azokat a városi kezdeményezéseket, melyek fókuszában ezek az értékek kapnak szerepet. Este Dj.-k, zene reggelig, és néptánc!
  • Augusztus 30 Családi nap. Ezen a napon számos gyermekek számára tervezet programelem kapna helyet, melyek tematikája kapcsolódik a vidékkel, az ottani népszokásokkal, és hagyományokkal. Ezzel párhuzamosan a családok vidékre települési lehetőségeit segítő szervezetek, kezdeményezések, és vidéki közösségek mutatkoznak be. Délelőtt bio piac, és egész napos kézműves foglalkozások kerülnek megrendezésre, továbbá számos, gyermekeknek és családosoknak szánt programelem kerül lebonyolításra. Este élőzenés táncos együttlét, és pihenés. 

A rendezvényen folyamatosan történik egy nem reprezantív felmérés, mely témája a vidékre költözés előtt/után álló egyének és közösségek, valamint a támogató szervezetek véleményét, gondolatait, és céljait vizsgáljuk. 

Mind a négy napon folyamatosan lesznek szakmai bemutatók és oktatások, workshoppok.  Az ellátást egy közösségi, adomány alapú konyhában végezzük, ahol hozzávalókat is elfogadunk, sőt felhívásban kommunikáljuk előre a konyha működési elvét.

Ingyen jöhet aki képes röviden megérvelni, hogy miért nincs belépőre pénze, aki  életképes facsemetéket hoz /konténeres, edényben/, illetve aki tiszteletre méltó közcélú tevékenységet végez. Nem kell fizetnie belépőt, aki a közösségi konyhán felhasználható élelmiszert előre kommunikált formában hoz, illetve a szervezésbe hathatósan közreműködik, illetve meghívott. Nemzetközi közösségek képviselőit is meginvitáljuk az eseményre, hogy az ott nyert tapasztalatokat velünk is megosszák.

A Rendezvény saját weboldallal, és a közösségi oldalakon eseményként meghirdetve kerülne publikációra. Folyamatos menedzselés mellett már az esemény előtt bemutatjuk a résztvevőket, és programokat, hogy a vendégeknek teljes értékű információkat biztosítsunk. Társszervezetek segítségével kívánjuk elérni azt a szűken vett 17000 magyar embert, akit a vidékre költözés, illetve az ottani élet érdekel, vagy ehhez a városból kapcsolódik. Kampányunk során 200000 magyar és legalább ugyanennyi külföldön élő magyar elérése a célunk. Médiapartnerek bevonását tervezzük, illetve az online média minden releváns elemét, és a közösségi felületeket is kihasználjuk, valamint a meghívottak segítségét is kérjük az esemény népszerűsítéséhez. Leendő szponzoraink kapcsolataira és megjelenési felületeire is számítunk. 

A terveink szerint ezt a rendezvényt évente kívánjuk megrendezni a jövőben.

Fiatalok a Magyar Vidékért alapítvány

Kerekes Nóra, Baló Dávid, Kovács B. Dániel, kurátorok,
és Mátraházi Péter alapító

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük